13 okt. 2010

Marcus Jannes tog sitt liv och tidningarna/polisen anklagar Flashback

Igår satt jag och slog ihjäl lite tid vid Flashback brukar då sitta och kika bland heta ämnen. Då var där en tråd som hette Hängning och han som posta gick vid nicket LurifaxFlux så mordisk som jag är och med det oseriösa nicket började jag följa tråden.
LurifaxFlux öppnar tråden med att skriva:  2010-10-11, 11:51  Har bestämt mig nu för att ta livet av mig genom att hänga mig.Har testat lite att strypa mig själv och hur det känns.
Tog lite smärtstillande för några minuter sedan (100mg dexofen och 1500mg paracetamol), väntar just nu på att det ska börja verka.
Har satt på min webcam med ett program som gör en dump varannan sekund och slängt upp en ftp där bilderna hamnar, kommer posta IP:Port och inloggningsuppgifter innan jag genomför det.

För er som inte vet vad Flashback är så ska jag berätta det. Det är ett disskusionsforum för alla, Flashback står för yttrandefrihet på riktigt alltså ingen ansvarig utgivare och alla får skriva om vad dom vill. Såklart finns det regler om att man inte får annonsera eller hålla på med olaglighteter och där finns moderatorer som håller koll på vad folk skriver.

Tillbaka till LurifaxFlux så första komentaren han fick på sitt inlägg var ett lycka till och klart man inte ska önska en människa lycka till när den ska ta sitt liv men dom flesta på Fb trodde nog som jag att det var en som Trolla (luras, skojar). Finns massor av datornördar där som inte har ett intressant liv och vill piffa till det lite med en tråd som får uppmärksamhet och dom kallas Troll.

Någon undrar vad han vill med tråden och han svarar: Vet inte riktigt, har alltid känt att jag vill publicera mitt självmord haha 
Någon frågar honom om det e långt kvar tills han ska börja för han ska snart till jobbet å vill inte missa :O

12:48 var det någon som skrev att han borde skriva något till anhöriga, efter det gick han in på fejjan och skrev ett litet brev där. All cred till den människan på Fb som fick honom att göra det så hans familj fick en lite förklaring. Antar att dom inte varit inne på Fb och läst hans tråd.

Såhär beskriver han sig själv:  Jag är en kille på 21 år. Jag har ett bra liv, pluggar i min egen takt, egen lägenhet, bra inkomst från försäkringskassan (aktivitetsersättning + bostadstillägg).
Har aspergers syndrom / högfungerande autism.
Är överdrivet sårbar (känslomässigt)...
Har rätt dålig social förmåga vilket gör mig till en något ensam person.
Tycker att jag har haft en bra uppväxt trots mycket krångel i skolan.
Makes no sense att jag vill ta livet av mig? Nä jag vet :)

13:06 skriver han :   Börjar känna att jag håller på och ändra mig om jag vill ta livet av mig, så jag får skynda på mig lite...ftp://85.24.192.65:56000/ <- kopiera + klistra in, fungerar inte annars
Användarnamn: user
Lösenord: pass
Edit: väntar på att lite fler ska hoppa in hehe
Det var väl här han skulle börja sända.

13:13 skriver han: Alright lets do it ....därefter startar han camen och den börjar ta kort, ett kort i sekunden tror jag det var.
till en början tror många fortfarande att han trollar då han hänger sig i en typ nätverkskabel på en väldigt låg höjd och benen nästan ligger längs golvet. Men hans cam fortsätter ta bilder tills han blir blå i huvudet och folk på forumet börjar skriva om hur han kan fejka detta, om det är en inspelning han spelar upp. Men han gör inga fler inlägg trots många ber honom att sluta skoja, försöker förklara för honom att det inte är roligt längre......13:21 skriver någon...nu är han död han gjorde det.  13:27 skriver någon Okej det börjar bli lite otrevligt. När man studerar bilderna ser man att han hänger från ett snöre utan att ha rört sig på flera minuter.
Sen strömmar kommentarerna in om hur obehagligt detta är, folk börjar disskutera om man borde ringa polisen, folk som ringer polisen men ingen som vet vem han är eller vart han finns för på Fb är man anonym. Folk skriver även inlägg om hurvida han valt tröja efter tillfälle (en Nike-tröja med trycket Just do it) finns dom som tycker han borde haft ett par snyggare byxor eftersom han hängde sig live osv osv.

Det var polisen som stängde av datorn efter deras hjärt å lungräddning då när dom upptäckte datorn.

Nu till MIN sammanfattning. Han ville ta sitt liv, han ville sända det live och han sa ju tom på Fb att han skulle vänta tills fler anlände till hans tråd....han ville väl försäkra sig om att det fanns folk som såg det live och skulle spela in det så det kan spridas mer. Han hade hela tiden leende gubbar i sina meddelande på Fb, visst kan han inte varit en glad människa men frågan är väl om han var mer psykiskt sjuk än deppig.

Tidningarna skyller ju alltpå Flashback...sånt kan irritera mig för det var väl inte dom som hängde snaran runt halsen...tidningarna skyller också på dom som hejat på honom och visst kan hålla med om att det är inte ok att heja på men det var många inklusive mig som trodde han skojade........
Något jag tycker är märkligare är isåfall hans anhöriga som loggade in på Facebook och startade en grupp om honom och började posta på hans logg.....finns det inget annat att göra för dom, typ sörja eller kanske praktiska detaljer.......

Over And Out

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig. Det är jättekonstigt när man skyller Marcus död på Flashback. Om det nu var Flashbacks fel, då borde ju Flashback sitta i fängelset.

    SvaraRadera